اگر در خانه کار مي‌کنيد...


 






 

نکاتي درباره دفاتر کار خانگي
 

در گذشته داشتن دفتر کار در خانه بيشتر شبيه رويا بود اما اين روزها با پيشرفت تکنولوژي و وجود تجهيزاتي مانند تلفن همراه، پيجرها و تلفن‌هاي پيغام‌گير، کامپيوترهاي شخصي و امکان دسترسي به اينترنت افراد هر کجا که باشند، مي‌توانند کار کنند. امروزه کارفرمايان و مديران باهوش مي‌گويند کار بايد هر جا که بهتر انجام مي‌شود، صورت بگيرد و براي بيشتر افراد اين محل جايي نيست جز «خانه».
افرادي که در خانه کار مي‌کنند اغلب احساس خوبي درباره اينکه خودشان مي‌توانند برنامه کاريشان را تنظيم کرده و استرس و تنش‌هاي کاريشان را کاهش دهند، دارند. طبق بررسي‌هاي انجام شده 57 درصد افرادي که در خانه کار مي‌کنند، احساس رضايت بيشتري نسبت به زماني که بيرون خانه کار مي‌کردند داشته و کارايي آنها 15 تا 25 درصد بيشتر مي‌شود. همچنين به طور متوسط دو روز در سال کمتر دچار بيماري شده و هزينه‌هاي ناشي از غيبت آنها نيز 63 درصد کاهش مي‌يابد. به‌علاوه اين افراد، نظارت بيشتري در خانه داشته و روابط خانوادگي بهتري با ساير افراد خانواده برقرار مي‌کنند.

شمشير دولبه
 

کار کردن در خانه مانند شمشيري دو لبه است. با وجود تمام مزايا افرادي که در خانه کار مي‌کنند، با انواع ديگري از مشکلات روبه‌رو هستند. براي مثال، اگر شما گاهي در خانه کار کرده باشيد، متوجه شده‌ايد که مواقعي که در خانه هستيد، خانواده از شما توقع بيشتري دارد. گاهي نيز کار در خانه موجب ايجاد حس انزوا و افسردگي در افراد مي‌شود. از طرف ديگر برخي افراد معتقدند، هنگامي‌که در خانه کار مي‌کنند بايد سخت‌تر و بيشتر از زماني که هر روز در دفتر کار حضور داشته‌اند، کار کنند تا حس همکاري‌شان را به مدير ثابت کنند و مهم‌تر از همه اينکه کار در خانه موجب مي‌شود کارکنان به دليل حضور نداشتن در محيط کار، ملاقات‌هاي مهم و فرصت‌هاي حياتي براي تبادل اطلاعات با همکاران را از دست داده و کارايي‌شان کاهش پيدا کند.

خوب است، ولي نه براي همه
 

کار در خانه براي هر فرد و هر نوع شغلي مناسب نيست. افرادي که به‌طور خودکار و با انگيزه کار مي‌کنند، نظم و ترتيب را رعايت کرده و در انجام کارها به حداقل سرپرستي نياز دارند و براي کار در خانه مناسب هستند اما افرادي که در سازمان و با وجود ارتباطات اجتماعي بهتر کار مي‌کنند، کار در خانه ممکن است استرس آنها را بيشتر کرده و احساس رضايت شغلي را از آنها گرفته و در نهايت کارايي‌شان را کم کند.

افرادي که در خانه کار مي‌کنند، گاهي دچار انزوا، افسردگي، مشکلات خانوادگي، نداشتن تعادل در مديريت زمان و معوق ماندن کارهاي مهم مي‌شوند. اگر شما هم در خانه کار مي‌کنيد، براي اينکه بتوانيد مسووليت‌هاي کاريتان را به خوبي انجام داده و در کارتان پيشرفت کنيد بايد تکنيک‌هايي را آموخته و به کار ببريد تا هميشه خود را با انگيزه و کارا نگه‌داريد. در اينجا به ذکر چند نکته در اين‌باره مي‌پردازيم.
تکنولوژي نيروي حياتي افرادي است که در خانه کار مي‌کنند. تجهيزات مورد نيازتان را فراهم کنيد. اين تجهيزات مي‌تواند شامل يک کامپيوتر با امکان دسترسي به اينترنت، پرينتر، مودم، دو خط تلفن و پست الکترونيک و نرم‌افزارهاي مناسب باشد.
يک شرح شغل مکتوب براي هر هفته خودتان تهيه کنيد و با مديرتان راجع به آن صحبت کنيد تا بدانيد که چه کارهايي و در چه زماني بايد انجام شود.
جلسات رودررو و منظمي ‌را با مديرتان برنامه‌ريزي کنيد تا امکان ارتباط هميشه برقرار باشد.
به‌طور منظم در جلسات گروهي‌که ساير همکاران نيز در آن حضور دارند، شرکت کنيد.
زمان‌هايي که در محل کار حضور داريد، فعالانه به همکاري و مشارکت در کارها بپردازيد. خواندن، نوشتن و کار با کامپيوتر را براي خانه بگذاريد.
زمان را به خوبي تنظيم کرده و کارها را اولويت بندي کنيد تا در برخي ساعات کاري دچار حجم کاري زياد نشويد.
روش‌هاي مديريت استرس را ياد گرفته و به کارببريد.
هنگام انجام کار در خانه با استفاده از پست الکترونيکي و تلفن با ساير همکاران گفتگو کنيد تا مطمئن شويد کارتان را به شيوه درست و مطابق با اهداف سازمان انجام مي‌دهيد.
براي برطرف کردن حس افسردگي و انزوا در برنامه‌هاي ورزشي و يا هنري و فرهنگي که به صورت گروهي برگزار مي‌شود، شرکت کنيد.
براي حفظ سلامت خود برنامه منظمي‌داشته باشيد. سر وقت بخوابيد، به موقع کار کنيد و براي خود زمان‌هاي استراحت منظم در نظر بگيريد. به تغذيه سالم اهميت بدهيد و براي خودتان غذاي مناسب و سالمي‌در نظر گرفته و آن را سر وقت ميل کنيد.
زماني را به همسر و فرزندان‌تان اختصاص دهيد و نگذاريد فشار کار زياد مانع انجام مسووليت‌هاي خانوادگي‌تان شود.
دفتر کار سالم و ايمن با نور و تهويه و شرايط ارگونوميک مناسب براي خودتان فراهم کنيد و خودتان رييس خودتان باشيد.
منبع: http://www.salamat.com